Van Straatsburg naar Baden-Baden (D) - Reisverslag uit Baden-Baden, Duitsland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu Van Straatsburg naar Baden-Baden (D) - Reisverslag uit Baden-Baden, Duitsland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu

Van Straatsburg naar Baden-Baden (D)

Blijf op de hoogte en volg Hanny

30 Augustus 2021 | Duitsland, Baden-Baden

Momenten van oplettendheid en onoplettendheid bepaalden gisteren het verloop van de middag. Bij de laatste sluis op het Marne-Rijnkanaal zag ik een grote tak klem liggen tussen de sluisdeur en de kademuur. Voor we de blauwe hendel omhoog duwden om de sluisdeuren te sluiten heeft Jan de tak verwijderd, de kans was erg groot dat als we dat niet gedaan hadden, de sluisdeur in de storing terecht was gekomen.

Jan vindt het spannend om Straatsburg in te varen, op het bord bij de sluis staan verschillende aftakkingen waar huurboten niet in mogen varen, maar wij hebben ons eigen schip en ik ben ervan overtuigd dat we prima bezig zijn. We varen vlak langs de moderne gebouwen van de Europese Commissie, wat een kantoren! We meren af aan de kade van het riviertje L'Aar dat dwars door de stad stroomt, we zijn verrast door de pittige stroming en hebben onze aandacht hard nodig om de lijnen vast te zetten. Ondertussen is Pacha nieuwsgierig aan dek geklommen en voor we het weten springt hij de kant op, helaas komt hij met zijn voorpoten op de kade maar zijn lijf hangt naar beneden. Ik ren erheen, dan laten zijn voorpoten de kade los en valt hij in het water. Hij zwemt met de stroming mee, Jan springt hem achterna en krijgt gelukkig snel zijn achterpoten te pakken, Pacha nog een keer kopje onder..... Jan brengt hem naar de kant en ik trek hem uit het water, mijn hart gaat enorm tekeer en Jan staat te hijgen in het water. We zijn enorm geschrokken. Ik ga maar snel een stukje lopen met Pacha terwijl Jan droge kleren aantrekt. Later zijn we in ieder geval wel heel blij dat we nu weten dat Pacha kan zwemmen, al vindt hij het niet prettig om nat te zijn, ik droog hem zo goed als het kan af en we lachen hoe hij met zijn snuit in zijn dekentje blijft frutten om ook daar de nattigheid kwijt te raken.

Jan ontdekt dat er dichtbij een wasserette is en besluit de kans maar meteen te pakken om de was te doen. Ik wandel met Pacha over de kade langs de L'Aal, we gaan onder veel bruggetjes door, geen enkele is hetzelfde. Het blijft moeilijk om tentbewoners onder verschillende bruggen te treffen. Aan de overkant zie ik rekstokken staan en verschillende jongens zijn hier flink aan het trainen, zo kom je van de ene indruk in de andere terecht.

Vanmorgen hebben we een stadswandeling gemaakt door deze indrukwekkende stad. Het is duidelijk te zien dat er Franse en Duitse invloeden zijn vanuit het verleden. De Vauban dam is indrukwekkend, verschillende ruimtes zijn gevuld met beelden van de kathedraal welke gerenoveerd wordt. Er zijn veel vakwerkhuizen te bewonderen en de wijk 'La Petite France' is pittoresk. Het maison des Tanneurs is een van de mooiste vakwerkhuizen en stamt uit 1572. Het is druk in de stad met toeristen en ook het studentenleven begint weer op gang te komen.

Begin van de middag vertrekken we weer, op naar de Rijn en Duitsland. De eerste haven waar we willen stoppen blijkt geen plek vrij te hebben, dus varen we door. Het is druk met opvarend vrachtverkeer. We hebben de stroming lekker mee, snelheden variëren van 13,5 tot ruim 16 km per uur. We hebben twee grote sluizen op de Rijn, nu Iffersheim, beide sluizen brengen ons 10 meter naar beneden.

We zijn afgemeerd bij Baden-Baden, Port de Beinheim. Echt meezitten doet het niet, we kunnen het terrein niet af omdat we geen sleutel van het hek hebben, de havenmeester kan of wil niet komen kreeg ik te horen door de telefoon. Het regent gelukkig weer en Pacha moet het doen met rondjes op het grasveldje. Langs de Rijn is het niet prettig afmeren, weinig havens en ontoegankelijk voor gasten, dat hebben we vorige reis ook ervaren, morgen duimen voor een betere plek.

• 30 Augustus 2021 - 18:13

Jan Snaathorst:

Varen op de Rijn is nu even een verademing. Weinig verkeer, stroom mee, twee heel grote sluizen waar we alleen of met een paar andere plezierboten in liggen. Heel wat anders dan de ritsen sluizen in het Marne Rijn kanaal.

• 30 Augustus 2021 - 19:28

Dorothy Lawrence :

Dankjewel dat ik meelezen mag! Leuk

• 31 Augustus 2021 - 16:05

Marlou:

Ik zie het helemaal voor me, leuk! Is Pacha inmiddels bijgekomen?

• 31 Augustus 2021 - 16:31

Tiny Groen :

het is altijd spannend als je vaart je hebt ogen te kort
    Pasha is wel aardig gewend denk ik zo als hij zo,n sprong dorst te wagen.
    fijne reis verder het weer wordt iets beter. groetjes.

• 02 September 2021 - 16:05

A Ter Metz:

Ha Jan en hanny. Zo als velen geniet ik ook, van al dat mooi s enhet verslag van jullie reis .
    Misschien moet je pasha een zwemvest aan doen ,
    Hoop dat het weer wel een beetje mee werkt Goede vaart nog samen kriebel voor pasha denk aan jullie groetjes van mij anneke.