Van Oud-Zuilen naar IJmuiden - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu Van Oud-Zuilen naar IJmuiden - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu

Van Oud-Zuilen naar IJmuiden

Blijf op de hoogte en volg Hanny

08 Oktober 2021 | Nederland, IJmuiden

We vertrekken met regen uit Oud-Zuilen, gek genoeg zeggen we later tegen elkaar dat we gewoon vergeten zijn om te zwemmen, dat was op deze plek prima mogelijk, onderweg komen we ook een aantal keer stoere buitenzwemmers tegen in de Vecht. We varen over de prachtige Vecht vandaag, woensdag 6 oktober naar Breukelen. Alles gaat prima, de bruggen worden geopend, soms op afstand en af en toe is een brugwachter fysiek aanwezig. In Vinkenveen is een 'Le Boat' locatie, er zijn nog veel huurboten op het water, als we hen spreken mopperen ze erg over het weer op het moment, is natuurlijk ook wel sneu als je een weekje gaat varen en er valt zoveel regen, maar ja het is wel oktober in Nederland!

In Breukelen gaan we aan de wandel met Pacha, glibberend over een deel van een opengesteld landgoed, er ligt hier en daar een nat geregende koeienvlaai en ik heb gewoon mijn sneakers aan, niet handig. Wel een prachtige omgeving. In het dorp koop ik een nieuwe koffiemolen, de vorige heb ik gesloopt tijdens het malen van roggekorrels. Ik gebruik dit handige apparaatje vnl. voor specerijen en granen fijn te malen. Ook de oventhermometer was gesmolten in de bbq en hiervoor ook een vervangend exemplaar aangeschaft. Jan koopt nieuwe halogeenlampjes voor in de badkamer, hoera we kunnen weer zien in het donker wanneer we 's nachts moeten plassen :)

Ik krijg bericht van buurman Ben dat de Regiorijder niet is gekomen om hem en mijn vader naar de oogkliniek in Haarlem te brengen, gelukkig had Ben zijn auto bij zich en zijn ze vliegensvlug naar Haarlem gereden, mijn vader meldde me dat Ben driemaal door oranje was gereden. Niet helemaal op tijd voor zijn afspraak maar toch weer een spuit in zijn oog gekregen. Ik probeer verhaal te halen bij Regiorijder, na 45 minuten in de wacht staan was ik het riedeltje dat ik continue hoorde flink zat en heb ik opgehangen. Donderdag kreeg ik snel contact en veelvuldige excuses, woensdag liep alles wat fout kon gaan fout bij Regiorijder.

Donderdagochtend beginnen met met onze laatste oefeningen deze reis en ook de laatste plons, we kunnen het met goed fatsoen niet meer zwemmen noemen, wat is het water afgekoeld na alle regen die gevallen is, we genieten wel van het tintelen van ons lichaam na de koude plons, heerlijk. Onderweg zijn er niet veel mogelijkheden om af te meren, na toestemming van de sluiswachter van de grote Zeesluis bij Muiden mogen we na de sluis afmeren aan de kade. Het is niet onze gedroomde plek maar beter dan in de jachthaven. Het Muiderslot staat in de steigers, de stadswallen worden ook gerenoveerd. We eten kliekjes uit de koelkast op deze laatste avond aan boord en voelen ons melancholiek.

Vrijdagochtend is het mistig, rond een uur of 11 begint het wat op te klaren en besluiten we te vertrekken. Eigenlijk heel bijzonder dat zo'n laatste dag varen na vierenhalve maand op het water zo ongeveer de spannendste tocht blijkt te worden. Op het IJsselmeer is het heel mistig, meer dan 50 meter zicht hebben we niet, Jan vaart op de elektronische vaarkaart en we turen allebei naar buiten om de boeien te spotten, dat lukt niet altijd helemaal goed, af en toe moet Jan de koers aanpassen. We verbazen ons dat de beroepsvaart met normale snelheden vaart en geen last lijkt te hebben van het verminderde zicht, waarschijnlijk hebben zij een andere kwaliteit apparatuur aan boord. Durgerdam en Schellingwoude gaan gehuld in mist aan ons voorbij. Er liggen zeilboten aan de steiger voor de A10, later horen we dat de brug die ochtend niet gedraaid heeft vanwege de dichte mist. Gelukkig klaart het op na de Oranjesluizen en komen we zonder extra inspanning het pontengebied achter het Centraal Station Amsterdam door.

In Zaandam stoppen we om de dieseltank te vullen, ik maakte een opmerking dat het jammer is dat zij geen gasflessen hebben, maar die hebben ze tegenwoordig wel, dus ook twee nieuwe gasflessen om te koken, en ja ook deze zijn ineens 25% duurder geworden door de energiecrisis.

In de middag zijn we weer bij onze thuishaven 'IJmond', onze stemming kan beter zoals altijd wanneer een reis ten einde is gelopen. Ik ga met Pacha lopen naar de bushalte, weer een nieuwe ervaring voor hem. Met mijn andere hand trek ik mijn boodschappenkar gevuld met etenswaren zodat we vanavond makkelijk kunnen eten. Jan gaat op de vouwfiets met de fietskar gevuld met wasgoed, we zijn niet eerder thuisgekomen met zoveel was, uiteindelijk draait Jan 6 wassen. We komen bijna gelijk thuis. Op tafel staat een mooi boeket bloemen als welkom thuis van mijn moeder, erg lief.

Ondertussen is het dinsdag 12 oktober, we zijn lekker bezig met allerlei achterstallig onderhoud, afspraken gemaakt met kapper, huisarts, podoloog, borstkankeronderzoek, naast een ritje naar Beverwijk om de wandelschoenen op te halen die voor vertrek niet leverbaar waren maar in juni wel. Op bezoek bij mijn ouders, met Pacha voor het eerst naar de hondenschool.... Pacha wordt enorm verwend door buurman Ben , stukjes gedroogde kip, een halsband die van hun overleden hondje Leo is geweest in plaats van het tuigje, op advies van de hondentrainster. Buurvrouw Conny komt met diverse flessen hondenshampoo en wormenkuren, het is hartverwarmend. Pacha is rustig en laat duidelijk weten dat hij niet met mij naar het hondenbos wil, dat gaan we volgende week maar eens met Jan samen proberen, misschien gaat dat beter.

Ik wil jullie danken voor het meelezen en meegenieten tijdens deze reis, tot de volgende keer, lieve groetjes van mij en ook namens Jan en Pacha.


  • 12 Oktober 2021 - 21:26

    Marten Kapper:

    Weer genoten van de verhalen.

  • 12 Oktober 2021 - 23:42

    Dorothy:

    I enjoyed reading your stories: that was a beautiful journey!

  • 13 Oktober 2021 - 12:21

    Tiny Groen -Vogelezang.:

    Hallo Hanny en Jan weer thuis en gelijk weer in het ritme van het dagelijks leven.
    het was heel leuk om mee te reizen met jullie, het waren leuke verslagen, en wat is
    de tijd snel gegaan. nu maar hopen dat Pacha kan wennen in huis het is allemaal nieuw
    natuurlijk, en jullie moeten ook weer wennen, maar dat gaat vast weer lukken.
    Groetjes en tot ziens.

  • 14 Oktober 2021 - 16:52

    Jan Snaathorst:

    Het was een pittige oversteek van het IJsselmeer in dichte mist. Met digitale kaart en 4 ogen gaat het prima. Einde vaarseizoen. Ca. 340 motor uren, zo goed als geen schade, mooie reis en leuke ontmoetingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, IJmuiden

Hanny

Samen met Jan, mijn lief en aan boord schipper van Piet, ontdekken we nieuwe gebieden op en langs het water. Onze 'Piet' is een SK (Sneeker kotter), hiervoor hebben we een aantal jaar met 'Catharina' een Antaris 825 gevaren. Omdat het leven aan boord ons zo goed bevalt hebben we voor een maatje groter gekozen zodat we in voor- en naseizoen ook comfortabel zijn.

Actief sinds 13 Juli 2021
Verslag gelezen: 49
Totaal aantal bezoekers 6446

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 31 Oktober 2022

Waar brengt 'Piet' ons dit seizoen naar toe?

05 Juni 2021 - 31 Oktober 2021

Aan boord van 'Piet'

Landen bezocht: