Van Bernkastel-Kues naar Traben-Trarbach - Reisverslag uit Traben-Trarbach, Duitsland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu Van Bernkastel-Kues naar Traben-Trarbach - Reisverslag uit Traben-Trarbach, Duitsland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu

Van Bernkastel-Kues naar Traben-Trarbach

Blijf op de hoogte en volg Hanny

21 September 2021 | Duitsland, Traben-Trarbach

Ja, dan zijn we zomaar echt aan de terugweg begonnen. Niet eerder heeft Jan aangegeven dat hij een bepaald water saai vindt varen maar gisteren zei hij de Moezel zat is. We moeten lang wachten voor de sluizen, vandaag ook weer twee uur voor de sluis bij Zeltingen. Deze sluis is wel 250 meter lang, iedere sluis heeft ruim 7 meter verval. Vandaag moest Jan ook weer een lijn doorsnijden omdat de automatische bolder net iets te hoog bleef hangen en de lijn niet los te knopen was, balen. Verder is het achterland minder afwisselend dan langs andere rivieren, kortom Bernkastel-Kues was ons eindpunt op de Moezel, kilometer 131.

De mogelijkheden om af te meren zijn heel beperkt, tussen Traben-Trarbach en Bernkastel-Kues is er geen mogelijkheid. We hebben overnacht in een jachthaventje paar kilometer buiten de stadjes. Het stadsdeel Bernkastel is oud, met een prachtig plein en veel vakwerkhuizen. Het is druk met toeristen zoals overal hier. Kues is groter en heeft meer nieuwbouw. Het is niet te geloven dat er naast een rijk versierd Jugendstilpand een werkelijk afzichtelijk appartementencomplex staat, echt een dissonant. Kues is de geboorteplaats (1401) van Nicolaus Cusanus een theoloog, filosoof, wiskundige, astronoom, humanist en jurist.

Cusanus bepaalde bij testament dat hij een fonds van 5.000 Rijnlandse guldens achterliet, waarvan de rente voor een beurs voor twintig minvermogende scholieren diende te worden gebruikt. Dit stipendium, de Bursa Cusana, kwam ten dienste van scholieren aan de kapittelschool van Deventer. Voor 200 guldens werd een huis aangekocht, waar twee eeuwen lang scholieren werden ondergebracht. De plek van vestiging ging Bursestraat heten, die nog steeds te vinden is in de binnenstad. Begin twintigste eeuw noemde de IJsselstad bovendien een straat naar de geleerde, de Nicolaas de Cusastraat.

Terwijl we op een bankje zitten komt er een vrouw voorbij lopen die met een vet Rotterdams accent zegt 'wat een leuk koppie, dat heb ik niet eerder gezien' Jan reageert adres, 'ik heb jou ook niet eerder gezien' en ik vul aan 'jij hebt ook een leuk koppie'. We moeten alledrie hard lachen.

Vanmorgen ben ik op de sup vertrokken, trots als een pauw dat ik tot twee keer aantoe niet hoef te gaan zitten als een 'Moselprinzessin' met veel passagiers aan boord me met een lekker vaartje passeert. We zijn nu weer terug in Traben-Trarbach, er lag al een flink schip aan het steigertje, maar toen ik vroeg of zij misschien een stukje naar voren wilden verplaatsen antwoordde de Saarbrücker, natuurlijk voor vrienden doe ik dat. Blijkt dat hij 15 jaar in Nederland een zeilboot heeft gehad, dat was boffen anders hadden we nog uren door moeten varen tot Zell, dat doen we morgen.

We drinken nu een glaasje Federweisser, dit is jonge wijn gemaakt van aangelengde druivenmost als ik het goed begrepen heb. Het is maar korte tijd verkrijgbaar en die kans wilden we niet laten liggen. Het heeft een hoog limonadegehalte, klein prikkeltje en drinkt erg lekker weg. We proosten hier nu mee omdat Thijs en Marlou vandaag gehoord hebben dat ze het appartement in de Waddenstraat, waar ze liever naartoe gaan dan naar de Ierlandstraat, toch hebben kunnen kopen. Dit appartement moet helemaal opgeknapt worden, we kunnen ons uitleven, bij mam na de renovatie en bij Thijs en Marlou.