Van Schwebsange naar Saarburg (D) - Reisverslag uit Saarburg, Duitsland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu Van Schwebsange naar Saarburg (D) - Reisverslag uit Saarburg, Duitsland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu

Van Schwebsange naar Saarburg (D)

Blijf op de hoogte en volg Hanny

20 Augustus 2021 | Duitsland, Saarburg

Dinsdag om 15.30 kunnen we eindelijk vertrekken, we hebben 540 liter diesel getankt en kunnen dus weer een aardig stukje varen. Verder was het een beetje een verloren dag, het was miezerig en fris, naast oefeningen en wandelingen met Pacha waren er ook geen mogelijkheden om iets te doen. We varen tot de kade in Berg-Kleinmacher (L) hier kunnen we afmeren tot morgenochtend op een plek die vrij moet zijn als er passagiersschepen afmeren. De volgende ochtend vertrekkende weer op tijd, bij sluis Palzem/Stadtbredimus moeten we afmeren en wachten omdat er werkzaamheden gedaan worden, de sluiswachter kan niet aangeven hoe lang het gaat duren. Gelukkig valt het mee en na ruim 30 minuten zien we dat de sluisdeuren open gaan, precies op het moment dat de koffie klaar is, hoe vaak het gebeurt dat de koffie net klaar is als er gesluisd moet worden is onvoorstelbaar, dit kan geen toeval meer zijn.

We stoppen nu bij Wasserbillig aan de kade, hetzelfde als de avond hiervoor, om 17.55 moeten we de kade verlaten en kunnen daarna weer afmeren tot de volgende ochtend 10.55 uur. We liggen hier op de hoek van de Moezel met de Sauer en op de grens van Luxemburg en Duitsland. Helaas mogen we onze Piet hier niet alleen achterlaten, daardoor gaan leuke plannetjes als kanotocht en supavontuur op de Sauer niet door. Wel doen we boodschappen, koffie, sterke drank en sigaretten zijn hier een stuk vriendelijker geprijsd. Ik word bijna aangehouden als ik met mijn eerder gekochte koffie in de tas ook nog boodschappen doe bij een grenswinkel en bij de kassa mijn rugzak moet openen. Ik had de kassabon niet meegenomen en kon daardoor niet aantonen dat ik de koffie elders al gekocht had, de caissière maakte er een vreselijk punt van, ik had moeten weten dat zij dezelfde koffie ook verkopen en had mijn tas bij binnenkomst van deze winkel bij haar achter moeten laten..... Ze zei op een gegeven moment dat ze ook iemand van boven kon laten komen om de videobeelden na te kijken, waarop ik antwoordde dat ik dat graag zou willen om mijn onschuld te bewijzen. Uiteindelijk mocht ik na nog heel veel gemopper op mijn foute gedrag de winkel verlaten.

Jan geeft aan dat onze tijd in Luxemburg een teleurstelling was, het weer zat niet mee, de rivier is prachtig, maar vanaf de boot is Luxemburg heel ontoegankelijk. Er is maar een jachthaven op een plek waar eigenlijk niets te doen is en van onze wensen om Luxemburg te ontdekken is niet veel uitgekomen. Ik zag wel tijdens het uitlaten van Pacha langs de Sauer dat daar het water heel erg hoog heeft gestaan, meters uit de loop van de rivier en een stuk hoger dan het water nu staat lagen de boomwortels bloot omdat het zand eromheen weggespoeld was. Ook aan het plastic dat in de bomen naast de rivierbedding hing was goed te zien hoe hoog het water geweest is.

Donderdag varen we de Saar op, een zijrivier van de Moezel en we liggen nu twee nachten in de jachthaven WSC Saarburg, een kleine twee kilometer voor dit toeristische stadje. Er is een Landall park met veel Nederlandse gezinnen. Gisteren hebben we de omgeving bekeken en vandaag een heel mooie wandeling gemaakt het 'Saar-Leuktal-Panorama' welke vanaf het plaatsje Trassem begint, door bos, weiland en het dorpje Trassem. Mooie vergezichten en heerlijk in de rustige natuur. Ohh wat is het toch lastig voor mij om zoveel walnotenbomen en hazelaars te passeren terwijl de noten echt nog niet rijp zijn. We klimmen en dalen dat het een lieve lust is en Pacha geniet ook volop, onderweg oefenen we op veilige plekken met hem los te laten lopen en dat gaat heel goed. Hij gaat zelfs nog even de Leukbeek in onderweg, wie weet wordt het nog een echte waterhond.


  • 20 Augustus 2021 - 20:40

    Jan Snaathorst:

    Hoe meer we reizen door West Europa, hoe meer we van Europa gaan houden. Steeds anders maar toch zo vertrouwd.

  • 20 Augustus 2021 - 20:45

    Jan Snaathorst:

    In Wasserbillig ontdekt Hanny bij toeval een winkel met heel veel Portugese producten. Zo eten we zomaar heerlijke inktvis. In Europa !

  • 22 Augustus 2021 - 17:48

    Joke Ter Metz:

    Nu maar eens proberen of m,n reactie wel goed over komt.Ik zit nu achter m,n laptop.De zwaan heeft geen vriendelijke houding naar Pacha,hij ruikt vast dat Pacha een jachthond is.By the way,als je maar lang genoeg in de notenrijke gebieden blijft worden ze vanzelf rijp.Goede vaart voor jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Saarburg

Hanny

Samen met Jan, mijn lief en aan boord schipper van Piet, ontdekken we nieuwe gebieden op en langs het water. Onze 'Piet' is een SK (Sneeker kotter), hiervoor hebben we een aantal jaar met 'Catharina' een Antaris 825 gevaren. Omdat het leven aan boord ons zo goed bevalt hebben we voor een maatje groter gekozen zodat we in voor- en naseizoen ook comfortabel zijn.

Actief sinds 13 Juli 2021
Verslag gelezen: 40
Totaal aantal bezoekers 6426

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 31 Oktober 2022

Waar brengt 'Piet' ons dit seizoen naar toe?

05 Juni 2021 - 31 Oktober 2021

Aan boord van 'Piet'

Landen bezocht: