Alweer een week voorbij - Reisverslag uit Akersloot, Nederland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu Alweer een week voorbij - Reisverslag uit Akersloot, Nederland van Hanny Tibboel-Snaathorst - WaarBenJij.nu

Alweer een week voorbij

Door: Jan en Hanny

Blijf op de hoogte en volg Hanny

16 September 2022 | Nederland, Akersloot

Jan: de reis naar Amerongen voor het jubileum van mijn zus en zwager, is lang maar de moeite waard. Eerst langs huis om de post op te halen. Het blijft jammer hoe ons huis is achtergelaten door degene die er van ons mocht verblijven, we moeten straks flink aan het werk en zullen niet snel meer iemand willen helpen op deze manier.

Erg leuk om mijn neven en nichten weer eens te zien na een jaar of tien. Marti en Henk genoten zichtbaar. Rond 01.30 uur stap ik weer aan boord in Hoorn. Het is toch een wonder dat je met het OV ook 's avonds laat nog zo'n reis kunt maken.

De volgende dag slaan we de oefeningen maar eens over. We fietsen naar Avenhorn waar we gezellig met tante Anneke lunchen op het terras van 'Groet uit Avenhorn'. Op de terugweg stoppen we op haar advies bij een enige 'uitrusttuin' in Grosthuizen, weer zo'n dorp waarvan we nog nooit gehoord hadden. Wat een leuke plek, ondanks dat het bloeiseizoen ten einde loopt is duidelijk te zien wat een aandacht en liefde hier aan de planten wordt gegeven. We kopen onderweg nog pompoen, courgette en tomaten, van Anneke kregen we stoofperen mee en Jan een paar tabletten chocolade, wat een verwennerij.

We fietsen via een andere route terug naar Hoorn, de skyline is bijzonder met de aanwezige schouwburg en twee kerktorens, aan deze kant wordt hard gewerkt aan het verhogen van de dijk en ontwikkelen van een heus stadsstrand.

Dank zij de goede zorgen van Ingeborg slapen we vannacht in een fris gewassen bedje. Het houdt niet op met de goede zorg voor ons, Laura en Ria komen nog even gezellig langs aan boord met een maaltje Opperdoezer Ronde en maandagochtend komen Jef en Jelmer langs om ons uit te zwaaien.

Over een rustig Markermeer varen we naar Edam, hier gaan we naar binnen en komen langs een mooi stukje, het lijkt wel de Vecht met de prieeltjes in de tuinen. Om de zeven bruggen in Edam te mogen passeren betalen we 7,80 bruggeld, dit is voor ons een nieuwe route. Aan de Purmerringvaart vinden we een aardige ligplaats bij een bruggetje, we zijn aan de rand van Purmerend. Het bruggetje wordt intensief gebruikt door fietsers en 'ommetje' wandelaars.

Dinsdag is een klusdag, Jan gaat aan de slag met het mastje en ik heb binnen gepoetst. 'a Avonds schrikken we ons dood van een harde vuurwerkknal heel dichtbij, gelukkig is er niets aan boord terechtgekomen en de rotjochies gaan een stukje verderop door met klieren.

Woensdag na de oefeningen en plons een kort tochtje naar Purmerend, rustig plekje in de jachthaven dichtbij Overwhere. We lopen een rondje door het centrum, niet de moeite waard. Als we 's avonds een indrukwekkende film aan het kijken zijn (De Mauretaniër) schrikken we van een harde klap op de tent, er is een flinke boomtak afgebroken, gelukkig ook nu komen we met de schrik vrij. Het is hier overigens net Avifauna met de kwetterende los vliegende groene parkieten, eksters en kraaien.

Donderdagochtend komen Ingeborg en Meike Jelmer aan boord afzetten, hij vaart een dagje mee zoals jullie in zijn verslag van gisteren hebben kunnen lezen.

We kunnen niet afmeren bij de jachthaven in de Rijp, ernaast is kermis. We varen door en komen terecht in Westbeemster waar we genieten van de mooie herfstluchten, regenbogen en de buien die we zolang gemist hebben.

Vandaag zijn we op het Alkmaardermeer terecht gekomen, ook weer op een nieuwe plek voor ons aan de rand van Akersloot. Gelukkig kregen we hulp tijdens het afmeren want het waait enorm hard, we pasten net tussen de palen.

• 17 September 2022 - 08:20

Ellie Schol:

Heerlijk om alles te lezen wat jullie doen en meemaken …. En wat jammer van de gasten in jullie huis ! De hartelijke groeten vanuit Pals in Spanje

• 17 September 2022 - 19:03

Anneke:

Wat een leuk verslag weer dus in de buurt van oterleek ha ha maar niet de buurt van de woude wel leuk zo een onder breking echt een kleine ,familie dag was. Fijn